Millennials krijgen de schuld
Thanksgiving en Diwali. Het zijn feestelijkheden die nooit meer hetzelfde zullen zijn. En dat komt door de millennials. Dat willen bedrijven en de media ons doen geloven. Als je alles zo leest dan is het gedrag van deze groep aardbewoners net zo erg als de opwarming van de aarde.
Bloomberg besteedde er zelfs een bericht aan. De kalkoensector in de Verenigde Staten moet met kleinere kalkoenen op de proppen komen, want de millennials willen niet meer van die hele grote joekels. Enerzijds omdat het slecht is voor het milieu, anderzijds omdat ze tegen het verspillen van eten zijn en daar komt ook nog bij dat de gezinnen tegenwoordig niet meer zo heel groot zijn. De sector merkt dat. De verkoop van grote kalkoenen zakte vorig jaar met zo’n 9% in. Aan de andere kant steeg de verkoop van ‘gewone’ kalkoenen met een kleine procent.
Het hindoeïstische feest Diwali is ook al onder handen genomen door de millennials. Traditiegetrouw wordt er in India een enorme hoeveelheid vuurwerk afgestoken. Tot dit jaar. De millennials hebben namelijk hun toevlucht gezocht tot e-rotjes. Deze prachtige Chinese uitvinding is een milieuvriendelijk alternatief voor de duizendklapper. Het zijn gewoon tien rode lantarentjes aan een touwtje met aan het eind van elke lantaarn een LED-knipperlicht. Iedere rode lantaarn laat mechanische knallen horen. Natuurlijk wel veel zachter dan gewone rotjes. En de e-knallers zijn tot in lengte van dagen te gebruiken… Nou ja, het is wel van Chinese makelij, dus als ze drie keer meegaan is dat mooi meegenomen.
Nieuwerwetse producten
Kleinere kalkoenen en e-rotjes. Het zijn zo maar twee voorbeelden van nieuwerwetse goederen die de millennials ons brengen. Je kunt natuurlijk lachen om deze nieuwe generatie wereldverbeteraars. Ze durven niet te pogoën tijdens een concert, dragen oordopjes tegen te harde muziek, eten veganistisch omdat ze aan het milieu denken en raken helemaal van de wijs bij de eerste de beste tegenslag. Ze zijn kieskeurig en verwend tot op het bod.
Daartegenover staat wel dat ze op de een of andere manier het hart op de goede plaats hebben. De lucht in een stad als New Delhi was al zo goor, dat er wel wat aan het vuurwerkprobleem gedaan moest worden. De millennials namen dat ter harte. Dat geldt ook voor het dierenleed. De thanksgivingkalkoenen zijn gewoon producten van de bio-industrie.
Zou er nu dan toch echt een generatie opstaan die het goed voor heeft met de aarde? Denk daar maar eens aan als je een veel te duur speltbroodbolletje met graskaas bestelt bij een hip eettentje.